]Súčasťou tohto seriálu sú všetky dôležité body a rozhodnutia, na ktoré musíte myslieť počas výberu techniky, jej nastavenia, ako aj pri samotnom fotení a post-procese. Je tu veľké množstvo informácií. Dúfame, že si tu nájdete tie relevantné pre Vás a článok Vám pomôže vytvoriť profesionálne 360 fotky.
Obsah seriálu ako vytvoriť profesionálne 360 fotky:
- Ako vytvoriť profesionálne 360 fotky
- Aký objektív a koľko fotiek potrebujeme
- Odporúčaná 360 foto technika
- Ako nastaviť ohniskový – nodálny bod (styčný bod)
- Post-Produkcia 360 panorámy fotenej zrkadlovkou
Najkrajšia možnosť, ako prezentovať 360 fotky je bezpochyby virtuálna prehliadka. I keď je to viac menej priamočiary proces dá sa aplikovať veľa kreativity. V prvom rade je vytvoriť 360 fotku. Na to treba nasledovať niekoľko dôležitých bodov k dosiahnutiu vysokej kvality s DSLR. V prípade, že Vám stačí menej kvalitný výstup môžete použiť 360 kameru. Najlepšie 360 kamery nájdete tu. Pracovný postup s takouto kamerou je neporovnateľne jednoduchší.
Princíp
Je odfotiť niekoľko fotiek za pomoci istých pravidiel tak, aby sa následne dali v post-procese zlepiť dokopy a vznikla tak panoramatická fotka. Vyzerá to takto:
Vrch a spodok panorámy sú neprirodzene roztiahnuté. Tento efekt zmizne v momente, keď fotku dáme do správneho programu alebo uploadneme na facebook. Nie všetky sociálne siete v súčasnosti (začiatok 2021) podporujú 360 fotky. Fotka, na ktorej sme si ukázali príklad toho, ako je vo veľmi vysokom rozlíšení fotená objektívom 28mm. Fotka má extrémne množstvo detailov a jej veľkosť je skoro 200MB. Štandardne sa virtuálne prehliadky fotia so široko-uhly objektívom, aby ste nemuseli fotiť stovky fotiek. O tomto si povieme v ďalšej časti aký objektív a koľko fotiek potrebujeme.
Príprava na profesionálne fotenie 360 panorámy
Vytvoriť krásnu 360 fotku je úplne iné, ako odfotiť klasickú fotku. Myslime na to, že z miesta, kde stojíme bude vidieť úplne všetko okolo.
- nastavený nodálny bod a vybraný vhodný objektív
- výber miesta – postavte sa, na miesto ktoré ste si vybrali a otočte sa dookola o 360 stupňov. Toto je presne to, čo uvidí aj Váš divák. Musíte sa tu rozhodnúť správne, inak sa stane prehliadka nudnou. Preto sa neodporúča umiestňovať kameru opakovane vždy do stredu miestnosti. Naipak to obohacovať. Pri výbere myslíme aj na to, ako sa bude divák posúvať medzi bodmi prehliadky. Kde bude ďalší bod, aby to bolo prirodzené a dávalo zmysel? Vo väčšine prípadov platí, že chceme vidieť kam ideme, a preto fotíme tak, aby bolo vidieť z jedného bodu na druhý.
- zaostrenie – toto musí byť v manuálnom móde a nesmie sa meniť pri žiadnej fotke jednej panorámy. V opačnom prípade by došlo k chybám pri spájaní fotiek. Dajte si pozor na to kam máte zaostrené! Panorámy majú väčšinou miesta, ktoré sú veľmi blízko, ale aj veľmi ďaleko. Aby ste nemali niektoré dôležité časti vašej panorámi rozostrené! Tu je nutné nájsť kompromis.
- ako zo svetlom – často sa stretneme s veľkým svetelným rozdielom, ktorým sa nedokážeme vyhnúť keďže fotíme všetko okolo. Tu je to znova o kompromise. Niekedy sa bude dať spraviť HDR s rôznymi svetlosťami a potom ich spojiť v post-procese. Niekedy však na to nie je čas alebo vhodné statické prostredie a vtedy musíte obetovať svetlosť menej dôležitých častí alebo fotiť v inú dobu. Počkať na lepšie svetelné podmienky akými sú napríklad zlatá hodinka.
Tripod vo vodorovnej rovine – toto sa môže zdať ako banalita, ale často sa na to zabúda. Treba mať ľahko nastaviteľný tripod, aby vás to počas fotenia nezdržiavalo a vedel iste ho na nerovnostiach zrovnať. Ak by ste mali panohľavu vychýlenú, budete to musieť opravovať v post-procese. Počas fotenia je extrémne dôležité používať samospúšť a pri fotení sa moc nehýbať. Stáva sa nám, že aj napriek robustnému tripodu sa foťak pri dlhej uzávierke občas pohne. To môže byť spôsobené aj pohybom okolo statívu a prenosom vibrácii z podlahy na statív. Zdá sa to byť extrém, ale stáva sa to.
Ako správne nastaviť fotoaparát
Z toho, čo sme si zatiaľ povedali je dôležité ešte raz poukázať na súvislosti medzi zaostrením, svetelnými podmienkami a nastavením clony.
S tým, že sa pohráte s clonou a nastavíte ju menšiu zlepšíte dĺžku ostrosti, a teda zväčšíte vzdialenosť, ktorá je v panoráme zaostrená. To so sebou, ale prináša nevýhodu, že do DSLR púšťate menej svetla a musíte to kompenzovať dĺžkou uzávierky alebo veľmi presvetlenými priestormi. Navrhujeme postup:
- Podľa svetelnosti nastaviť uzávierku nie príliš dlhu (ideálne do 1/4)
- Ak je priestor svetelný znížiť clonu (F11 je v poriadku)
- Zaostriť na stred medzi najdôležitejším blízkym objektom a vzdialeným objektom (toto v prípade objektívou rybie oko nie je až taký problém)
Ak je to možné vždy fotiť do RAW!
Ako na “nadir” – najnižší bod panorámi
Jedná sa o miesto, kde je tripod. Je ho problematické odstrániť, pretože sa panoráma nedá odfotiť bez neho. Sú tu prakticky dve možnosti, a to:
- panoráma s tripodom – čiže si s tým nebudete robiť starosti. Túto časť fotky skryjete svojim logom alebo inou neinvazúvnou textúrou. Taktiež sa dá obmedziť rozsah pohybu panorámy a užívateľ sa skrátka nebude môcť pozrieť pod seba. Toto sú veľmi jednoduché riešenia, ale aj dosť neprofesionálne.
- panoráma bez tripodu – na toto treba myslieť pri fotení a pomôcť si tak, že si z ruky od-fotíme miesto, kde stál tripod (po tom ako tripod presunieme nabok). Je jasné, že fotka nebude sedieť s nodálnym bodom, a preto Vám ju automaticky program na 90% nespojí. Viete si to však spraviť ručne v post-produkcii – Photoshope. Tento spôsob je prácnejší, ale výsledok stojí za to a väčšinou sa mu aj tak nevyhneme.