Odporúčaná 360 foto technika – časť 3

A na čo si dať pozor!

Prinášame Vám vychytávky a návody. Čo je podľa nás odporúčaná 360 foto technika. S čim sme sa v praxi stretli a na čo si dať pozor.

Objektív – odporúčaná 360 foto technika

O tejto časti techniky sme písali v minulom diely. Pridáme ešte niekoľko bodov, na ktoré si treba dávať pozor pri výbere objektívu. Pozrieme sa na to z hľadiska optickej kvality. Nie je objektív ako objektív.

Tvoríme panorámu. Preto musíme jednotlivé fotky v postprocese pospájať. Toto spájanie fotiek sa uskutočňuje na tej najhoršej časti fotiek – na okrajoch. Na okrajoch môže vznikať vignatácia, chromatizmus, rozostrenie. Stalo sa nám že kvôli týmto efektom mala panoráma v oblasti spojov zhoršenú kvalitu a nedokonalosti.

Treba si dať pozor pretože v nejednom prípade by sme za to nesprávne obvinili nodálny bod pričom za to môže rozostrenie fotky na okrajoch. Deje a to pretože rovné linky sa neprekrývajú. Následne by ste museli tráviť čas opravami vo Photoshope a to by bolo zdĺhavé a náročné. Čiže čím menšie rozostrenie má objektív na okrajoch fotky, tým dokonalejší je výsledok v postprodukcíi. Toto je často treba vyskúšať v praxi. Nie všetky objektívy s pevným ohniskom sú lepšie ako objektív s priblížením. A nie všetky značkové objektívy sú lepšie ako ich lacnejšie alternatívy. Ideálne je objektív vyskúšať a ak Vám nebude vyhovovať tak ho vrátiť.

Odporúčanie:

  • veľmi krátke orthoskopické ohnisko je horšie ako rybie oko – odporúčame objektív rybie oko
  • objektívy na zváženie: rybie oko Samyang 7.5 and 8mm (dobrý pomer cena výkon), Nikkor 10.5 mm DX APS-C, Nikkor 8-15 mm rybie oko 24×36 senzor

Telo – odporúčaná 360 foto technika

Väčšina z nás si jednoducho dokúpi objektív na foták, ktorý už vlastníme. Keby ste si ale mali kúpiť nový foťak s účelom na fotenie panorám mali by ste zvážiť niekoľko vecí.

Počet pixelov.

Prečo na ňom záleží? V prípade virtuálnej prehliadky je časté približovanie na detaily. To v bežnej fotke nikto nerobí. Preto čím väčšie rozlíšenie máme tým viac môžeme vo virtuálnej prehliadke približovať. Uvedomme si, že rozlíšenie 360 fotky musíme podeliť štyrmi nakoľko bežne vidíme na monitore len 90° z našej 360° fotky.

  • vezmime si príklad 360° kamery Ricoh Theta SC alebo Insta 360 kde je rozlíšenie pod 5700 pixelov. to je bieda.
  • 24-megapixelová kamera s objektívom rybie oko a troma fotkami má taktiež iba 6000 pixelov
  • 24-megapixelová kamera ale tentokrát na šesť fotiek má už 12 000 až 17 000 pixelov, tu už sa niekam dostávame
  • 47-megapixelová kamera je zase niekde inde budú stačiť len 3 fotky aby sme sa dostali na úroveň predošlého prikladu
Dynamický rozsah

Keď fotíme 360 fotku často sa stane, že na jednej strane máme veľkú expozíciu a naopak na druhej malú. Prteda len na jednej strane svieti slnk oa na druhej môze byt tieň. Dynamiku tu riešime, pretože pri spájaní fotiuek sa expozícia nesmie lišiť viac ako o 1/3. ideálne je fotiť vśetko s jednou expozíciou! Preto je dobré mať vysoký dynamický rozsah.

Tripod – odporúčaná 360 foto technika

Táto časť techniky nie je jednoznačná. Záleží od aplikácie. Pri fotení statických priestorov je najlepšie poučiť robustný tripod no čo také fotenie uprostred rušnej ulice? Niektoré 360 fotografie zachytávané akciu sú fotené z monopodu, teleskopických tyčiach a niekoľkých kamier súčasne. To sú ale veľmi Špecializované prípady.

Tripod by mal spĺňať niekoľko podmienok.

  • robustnosť – na tripode je umiestnená ťažká pano hlava s kamerou. Pri otáčaní kamery môže dochádzať k malým prehybom tripodu čo následne spôsobuje v post-produkcii problémy.
  • výška – tento bod je inštinktívny no je treba na to myslieť. Panoramatické fotký sú fotené (sú výnimky) z výšky hlavy. Potrebujeme tripod čo má minimálne 1,5 metra.
  • pomer cena/výkon – príklad overených značiek je Manfrotto, Benro či Bushman
Monopody a teleskopické tyče

Túto metódu praktizuje niekoľko zo svetových 360 fotografov a výsledok je dych-berúci. Panorámu robíte s troch maximálne štyroch fotiek na monopode alebo teleskopickej tyči. takto dokážete robiť panorámu vo výške aj 6 metrov čo dá virtuálnej prehliadke úplne nový rozmer. Nevýhodou sú krátke expozície a drahšia technika. Revolučný príklad techniky je karbónová Nodal Ninja Fanotec P2.

Panoramatická hlava – odporúčania

V tejto oblasti je niekoľko kategórii. To čo potrebujeme je sférická pano-hlava ktorá dokáže nasmerovať fotoaparát do všetkých strán a smerov.

Stretneme sa s manuálnymi alebo elektrickými hlavami. Elektrické hlavy sú drahé a zmysel ich má využívať pri projektoch kde chceme gigapixelové – super detailné panorámi. . Manuálne majú dve podkategórie a to nastaviteľné alebo fixné pano-hlavy. Fixné pano-hlavy sa dajú poučiť iba s objektívom rybie oko. Najčastejšie sa stretneme so sférickou manuálne nastaviteľnou panoramatickou hlavou.

Manuálne nastavitelné panoramatické hlavy

Veľkou výhodou je že s nimi obslúžime veľký rozsah objektívov a situácii. Telo sa dá otáčať vo všetkých smeroch. Za pomoci rotátora si viete nastaviť o koľko stupňou sa chcete pre panorámu otočiť. Ak máme napríklad objektív 24 mm ideme po 30 stupňoch v troch osách ale pre 8 mm stačí 6 fotiek v dvoch osách. otoćenie si prispôsobite podľa použitej techniky.

Fixné panoramatické hlavy

V prípde, keď používame objektív rybie oko s vertikálnym zorným polo 180° je možne nafotiť panorámu so setom fotiek len v jednej rovine. Tieto pano-hlavy slúžia na tieto príležitosti. Jeden s najlepśích príkladov je Nodal Ninja Ultimate R1.

Pokračovanie v seriály o fotení profesionálnej 360 panorámi: Ako nájsť a nastaviť nodálny bod.

Back to top of page